Tuesday, March 20, 2012

Berpantang And Taman Panorama





Actually, hari ni dah hari ke 22 saya berpantang. Baby tengah tido so saya pun update blog ni.. Malam2 saya berjaga sebab baby tak berapa tido malam..nak berdukung je. Dah 10 tahun saya tak berjaga malam macam sekarang..Disebabkan letih jaga baby + breastfeed dia, berat saya pun turun dengan cepat.. So happy :-) Masa pregnant I gained 10 kg.. So berat tu dah hilang semua last week and now I am still losing weight.Ingat lagi hari tu everytime pegi check up, doktor berkali2 pesan jgn makan byk especially bila minggu2 hujung2 sebelum bersalin tu. Ada penah satu bulan berat saya naik 500 gm je. Doktor senyum je....Ada satu bulan tu berat saya naik 3 kilo..doc pun membebel so saya pun control la makan.


Ha..hari ni sebenarnya nak share tentang Taman Panorama at Bukit Pak Apil, Kuala Terengganu (depan TNB and Grammar School). Taman Panorama ni tempat beriadah yang baru kat KT ni. It is now our family's favourite jogging place. Orang2 KT dah sampai dah sini??? Dulu2, kami selalu jogging kat Batu Buruk. Lately ni, anak2 suka beriadah kat Taman Panorama ni..Actually, since hujung tahun last year ramai dah orang datang sini. Masa pregnant 7 and 8 bulan..saya ke situ 2 kali...walaupun masa tu badan dah berat sangat..Gambar2 semua my son yang tolong snapped. Mak dah tak larat masa tu..




Views from the top of the hill



To get to the hill you can either use the stairs atau ikut jalan biasa (jalan lama).Kami suka naik ikut tangga ni. Park kereta kat situ terus naik tangga ke atas bukit. Banyak jugaklah anak tangganya. Termengah2 saya naik situ....


On the way naik tangga..jumpa buah ceri yg menjadi nostalgia zaman kanak2 dulu..Masa kecik2 dulu suka la makan buah ceri ni padahal bukannya sedap mana pun..

Dah sampai di penghujung stairs..Hubby dah tunggu kat situ. Masa ni my son pimpin saya takut saya jatuh..maklumla masa tu saya ibarat kenderaan berat..

The first watch tower (menara tinjau)you would see on the hill. Bolehlah meninjau-ninjau di sini..Kalau bawa anak kecik kena hati2 lah kan..tinggi jugak watch tower ni


Ada batu refleksologi...and sebelah tu ada wakaf untuk lepak2..

..ada air terjun buatan..


Ada playground

Kat atas tu ada building which is still empty but I am not sure bangunan apa..Dari sini kita boleh terus berjalan naik ke bahagian yang lebih tinggi..Saya tak sampai atas and hanya tunggu anak2 and hubby di playground ni..

Bila zoom gambar...nampak couple tu..

kiri kanan jogging track yang hijau...

Another watch tower...masa ni dah nak gelap...so it was time to leave...


So, if you are in KT you can climb the hill sambil beriadah.....It's really a nice place..Saya jenis suka nature. Kat sini nampak hutan, lots of trees, nampak laut...it's my kinda place...You all kena tengok sendiri betapa cantiknya view kat situ...saya tak banyak amek gambar masa tu...




11 comments:

  1. pasai i x pernah sampai sini huhu - nanti tanya hub
    waaah da lose weight tak jadila nak try ye?
    u breastfeeding tak? - drink lipid :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'll call u nanti..still byk lemak2 degil ma..

      Delete
  2. Tak tau ada Taman tu..tapi ada excuse, org KT yang merantau..hehe..I'd like to go there one day..tp if sekali je tak sempatlah nak hilangkan kgs yg saja2 je make way on me..hahaha..

    I still suka ceri tu..:-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. My friends dok sini pun semua x pernah pegi..
      Kdg2 takde masa nak pegi tempat2 mcm tu..
      Tak payahlah u nak susah2 naik bukit tu..
      Balik kampung u kena cari ur favourite food and makan puas2.
      Forget about losing weight tu...hehe

      Delete
    2. bagus lah u bagi i excuse nak makan2 bila balik kmpg..betulkan, sesekali balik "bahang" je makang..haha..

      btw..i tak de angry nanny..angry granny adalah :-D

      Delete
  3. Congrats sebab dapat turun berat badan dengan cepat. Saya masa mengandung anak first tiap minggu naik 500gram. Tak makan banyak. Tapi water retention teruk. Bengkak je kaki ni lepas bersalin pun bengkak. Ada petua nak elakkan water retention?Bila balik KT suami bawa ke batu buruk beriadah. Tapi kami tak sampai lagi taman panorama. Nanti nak ajak dia bila balik KT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 500gm naik evry week???..pelek jugak tu..breasfeed baby tak?
      I rasa berat turun byk coz i breastfeed. Makan punyalah banyak and minum pun banyak sebab slalu dahaga tapi tiap2 hari timbang berat turun esp. during the first 2 weeks lpas bersalin..I have no idea macamana bole jd water retention tu dear....

      Delete
  4. Yr son capture ni sis?serious?cantik gila laa kn..hehe talented mcm mama die jugak:)love it love it!;)i suke gmbr yr tower ade couple tu...ngeee;)

    ReplyDelete
  5. Oh thanx Maya. My son amek gambar2 except for buah ceri tu. I tak bole naik bahagian yg lebih tinggi..so harapkan dia je la..:)

    ReplyDelete
  6. Aslmkum TK. balik Ganu cuti bulan feb lepas tak sempat nak ke tmn ni, hanya ke pantai batu buruk bawak anak2. mmg breest feed boleh cepat turunkan berat badan.citer ttg doktor bebel jgn kuat mkn masa ngandung...teringat masa ngandungkan Syakirah..berat mmg naik byk ..naik lebih dr 12 kg.nasib baik lepas pantang turun normal balik.

    ReplyDelete
  7. Biasanya org yg memang dah kurus mmg cpat turun balik berat..TK tgok Mamasya kurus je ornya kan?? TK ni sebelum mengandung lagi naik bagai dipam2. Hajat nak turun lebih dari 10 kg tu...masa pantang ni je la bole jaga makan..bila dah strt keje nanti..mmg susah....:(

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin